BHV in de organisatie: geen keuze maar een verplichting

21 mei 2024 by in Blogs

BHV in de organisatie: geen keuze maar een verplichting

21-05-2024

Iedere medewerker wil zich fijn voelen op de werkvloer. Veilig. Wie daarvoor verantwoordelijk is? De hoofdwerkgever. In de Arbowet staat namelijk dat je als werkgever de arbeid, de arbeidsomgeving en de arbeidsmiddelen zó moet organiseren, dat een werknemer geen schade lijdt tijdens het werk. Bovendien heb je een algemene zorgplicht. Dat betekent dat je moet zorgen voor de veiligheid en gezondheid van werknemers. Maar wat is nu precies wettelijk verplicht?

BHV is jouw zorg
Het goed organiseren van bedrijfshulpverlening (BHV) maakt deel uit van de zorgplicht. Je bent als werkgever verplicht om effectieve maatregelen te treffen op het gebied van:

  • eerste hulp bij ongevallen of levensreddend handelen;
  • het kunnen bestrijden van een beginnende brand;
  • de evacuatie van werknemers en andere aanwezige personen.

Daarnaast ben je als werkgever verplicht om goed contact te onderhouden met professionele hulpverleners. Dus als je de ambulance, brandweer of politie laat komen, is het zaak om hen goed te informeren en op weg te helpen.

Risico’s beperken
Als organisatie moet je dus aan de slag met bedrijfshulpverlening. Maar hoe organiseer je dat nou goed? Dat is een kwestie van maatwerk. Gelukkig is er altijd een helder startpunt, namelijk de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E, artikel 5 Arbowet). Doel is om risico’s zoveel mogelijk te voorkomen. Toch blijven er altijd ‘restrisico’s’ bestaan, die niet te voorkomen zijn. Denk aan iemand die valt, struikelt of onwel wordt. Ondanks alle getroffen maatregelen kan dat tóch gebeuren. Gelukkig is er dan de BHV-organisatie; een team opgeleide collega’s die alles op alles zet om de gevolgen van deze restrisico’s zo klein mogelijk te houden.

BHV-helden
Maar hoeveel van deze dappere BHV-collega’s heb je dan nodig? Dat hangt af van de grootte en de activiteiten van je organisatie, en van de restrisico’s. Je bent in ieder geval verplicht om minstens één medewerker aan te stellen als BHV’er. Maar we weten ook, één is geen. Houd hier altijd rekening mee. Vaak zijn er meerdere nodig, om ervoor te zorgen dat er altijd voldoende bedrijfshulpverleners in huis zijn. Denk aan vakanties, ziekte of ploegendiensten; de hulpverlening moet altijd zijn gewaarborgd.

Levensreddende taken
BHV’ers hebben een belangrijke taak in een organisatie. Zij zorgen immers voor de veiligheid van medewerkers, vóórdat de professionele hulpverleners er zijn. En die minuten zijn vaak cruciaal. Bijvoorbeeld bij een snel uitbreidende brand of een collega met een hartstilstand. De belangrijkste taken van de BHV’ers op een rij:

  • het verlenen van eerste hulp bij letsel;
  • het beperken van de gevolgen van letsel;
  • het beperken en het bestrijden van brand;
  • het in noodsituaties alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het pand (artikel 15 lid 2 Arbowet).

BHV’ers zorgen er vaak ook voor dat de EHBO-koffers op orde zijn, dat medewerkers weten waar de nooduitgangen zijn en dat deze vrijgehouden worden. Het alarmeren en samenwerken met professionele hulpverleners is sinds 1 januari 2007 geen specifieke taak meer voor BHV’ers. Als werkgever moet je dit wel hebben geregeld, maar je hoeft deze taak niet per se bij BHV neer te leggen. Toch is het in de praktijk vaak wel handig deze taak door BHV’ers  te laten uitvoeren.

Opleiden en blijven oefenen
Je hebt dus voldoende bedrijfshulpverleners nodig. Maar hen aanwijzen, is niet genoeg. Zij moeten natuurlijk wel weten wat te doen bij een calamiteit en dit goed kunnen organiseren. Daarom is opleiden, trainen en vooral veel oefenen essentieel. Iedere BHV’er is verplicht een basiscursus te volgen en ieder jaar een herhalingscursus. De branchevereniging Nederland (BVBN) en het NIBHV stellen dat je minimaal 7 praktijkuren in de basisopleiding en 3 à 4 uur aan herhalingscursussen moet volgen om altijd snel, goed en adequaat te kunnen handelen. Neem dus met minder geen genoegen! Daarnaast is het waardevol om regelmatig (in ieder geval één keer per jaar) oefeningen te organiseren in je organisatie. Hoe vaker hoe beter; dan krijgen bedrijfshulpverleners de benodigde vaardigheden écht onder de knie en kunnen zij vol zelfvertrouwen handelen.

Betrek alle medewerkers
Naast het goed inrichten van een BHV-organisatie, ben je verplicht om alle medewerkers op de hoogte te brengen van het BHV-beleid. Dit staat in artikel 8, lid 1 van de Arbowet. Deel alle informatie over hoe je de BHV-organisatie hebt ingericht, wie de BHV’ers zijn én wat je van medewerkers zelf verwacht. Communiceer dus over:

  • wat medewerkers zelf kunnen doen bij een ongeval, brand of ontruiming;
  • wat de BHV’er voor hen kan doen;
  • hoe zij hulp van de BHV kunnen inschakelen.

Zorgeloos voldoen aan de wettelijke plicht?
Wil jij de BHV-organisatie optimaal inrichten en BHV’ers planmatig en effectief opleiden? Dan geven we je graag advies. Daarbij kijken we naar hoe ervaren en ‘volwassen’ jouw BHV-organisatie op dit moment is. Ons doel is om dit niveau daar waar mogelijk te optimaliseren. Dit doen we met een goede, didactische opbouw in trainingen en oefeningen, verspreid over meerdere jaren. Wacht niet tot een incident of calamiteit zich voordoet om het geleerde in praktijk te kunnen brengen; zorg dat BHV’ers goed voorbereid zijn en daadkrachtig kunnen handelen op het moment dat dit echt nodig is!