Crisis
Er doet zich, meestal plotseling, een groot probleem voor. Het voortbestaan van je organisatie wordt bedreigd! Dat noemen we een crisis.
Er doet zich, meestal plotseling, een groot probleem voor. Het voortbestaan van je organisatie wordt bedreigd! Dat noemen we een crisis.
Het probleem moet zo snel mogelijk worden opgelost. En alle schadelijke gevolgen bestreden. Dat heet crisismanagement.
Daarvoor zet je je beste krachten in. Die weten wat ze moeten doen en hoe dat moet gebeuren. Dat is een crisisteam.
Wie er in het crisisteam zitten en wat hun rollen en taken zijn staat beschreven in een crisisplan. Ook hoe je te werk gaat en waar je dat doet staat in dit plan. De gehele interne crisisorganisatie kent dit plan en past het toe in een crisis.
Het crisisteam werkt gestructureerd aan de oplossing van het probleem. En doet dat veilig, snel, adequaat en effectief. Langs een universeel crisismanagementproces.
Eén ding is erg belangrijk in een crisissituatie: duidelijk communiceren en feitelijke informatie delen met elkaar. Daarvoor is gestructureerde informatievoorziening binnen het crisisteam een must. Binnen het crisisteam doe je dat met een Plotter CMT en het Plotsysteem CrisiKit.
Er is aandacht voor de media en de social media. We communiceren over de crisis langs een strategische woordvoeringslijn. Dat is crisiscommunicatie.
Als het probleem is opgelost kijken we terug. Wat is er gebeurd en hoe hebben we gereageerd? Dat zijn de lessons learned.
Wat je zelden doet, doe je zelden goed. Dus moet je gewoon goed voorbereid zijn door een regelmatige crisisoefening.
Maar dan wel een crisisoefening die deskundig is voorbereid en professioneel en realistisch wordt uitgevoerd. Omdat je dan het hoogste rendement behaalt.
Geïnteresseerd in crisismanagement, crisistrainingen of crisisoefeningen? Kijk dan hier: Crisismanagement volgens Crisicom.