Crisicom ontvangt kwaliteitserkenning voor BHV-opleidingen Lees meer!

Omgaan met Agressie en Geweld

In de intensieve training Omgaan met Agressie en Geweld komt naast theorie vooral ook de praktijk aan bod. Hoe ga je om met boze en agressieve klanten? Hoe herken je emotionele en instrumentele agressie? Hoe bepaal je je eigen houding hierin? Hoe blijf je je eigen veiligheid bewaken, omgaan met het dreigingsbeeld en hoe kun je met je eigen houding en optreden erger voorkomen?

Realistisch en praktisch oefenen met inzet van trainingsacteurs en LOTUSslachtoffers. We werken in kleine groepen en oefenen in verschillende scenarios, situaties te de-escaleren.

  1. Enkele voorbeelden van Agressie en Geweld uit de praktijk

    ‘Het geweld tegen ons wordt steeds heftiger,’ mailt Marie-Louise ons. Zij werkt als verpleegkundige op een gesloten psychiatrische afdeling in het midden van het land. Net als zij krijgen veel zorgmedewerkers in Nederland met agressie te maken, zo’n 52 procent blijkt uit onderzoek van TNO. Schelden, slaan, schoppen, spugen en soms zelfs poging tot verwurging en gijzeling.

    Naast agressie en geweld in de (jeugd)zorg, tegen hulpverleners in zijn algemeenheid, vindt agressie, bedreiging en geweld, ook plaats in tal van andere sectoren zoals het onderwijs en (semi)overheid. Maar ook bij tandartsen of in apotheken. De brancheorganisatie KNMT (tandheelkundige praktijken) heeft voor haar leden een  video opgenomen, waarin wordt getoond hoe om te gaan met agressieve patiënten.

    ‘Man aangehouden na bedreiging personeel UWV Zwolle’
    ‘Maand celstraf voor bedreiging medewerkers hulporganisatie’
    ‘Gedwongen opname geëist voor bedreiging Aboutaleb’

Realistisch Praktijkgericht Belevingsgericht