Hoe de BHV wordt opgezet, uitgevoerd en in stand gehouden, is mede afhankelijk van het soort organisatie en de heersende cultuur.
Allereerst moet worden bepaald welke discipline er binnen de BHV-organisatie nodig zijn. Vervolgens moeten deze via werving & selectie worden ingevuld. In hoeverre men zich binnen de eigen organisatie wil inzetten voor de BHV is mede afhankelijk van de (eventuele) beloning en motivatie.
De positie van de BHV’ers binnen de organisatie kan worden versterkt door als organisatie mee te doen aan de landelijke Dag van de BHV. Sleutelwoorden voor deze Dag zijn: besef, waardering en support. Daarmee kweekt men bij overige medewerkers meer begrip voor de inzet van de BHV-collega’s.
Bij de opzet van de BHV-organisatie gaat het om het snel, veilig, adequaat en efficiënt reageren op incidenten en calamiteiten. Een Quick-scan kan inzicht geven hoe uw BHV-organisatie er voor staat.
Het is van belang dat de opzet van de BHV-organisatie wordt getrokken door een bevlogen iemand die met verstand van zaken voortdurend de aandacht op de BHV richt. Wanneer de organisatie binnen de eigen gelederen hiervoor niemand beschikbaar heeft, kan Crisicom een BHV-coach leveren die het gehele project begeleidt op basis van een vooraf overeengekomen aantal uren per maand. Informeer naar de mogelijkheden!
Opleiding, Training en Oefening
Als de BHV-organisatie eenmaal is opgezet, komt vervolgens de uitvoering aan bod. Om een goede uitvoering van de BHV-taken te borgen is voor alle disciplines en overige betrokkenen een gedegen opleiding, training en vervolgens oefeningen noodzakelijk.